Een visie rond huiswerkbeleid is belangrijk om ervoor te zorgen dat huiswerk op een verantwoorde, evenwichtige en doelgerichte manier wordt ingezet. Het huiswerkbeleid moet gericht zijn op het ondersteunen van het leerproces van leerlingen.
Onze visie op huistaken
Als team vinden we het belangrijk dat huiswerk in de eerste plaats zinvol is en kadert binnen de visie van onze school.
Waarom geven we huiswerk?
- Huiswerk zorgt voor uitbreiding van de oefentijd: het inoefenen, automatiseren, herhalen of zelfs verdiepen van de leerstof die in de klas werd verworven moet ook mogelijk zijn na schooltijd
- Huiswerk stimuleert de leerlingen in het zelfstandig denken; plannen van, uitvoeren van, controleren van en reflecteren op taken. In de klas worden stimulansen gegeven voor deze zelfsturing
- Huiswerk is de brug tussen school en thuis: via het huiswerk krijgen ouders informatie over wat aan bod komt in de klas en hoe dit gebeurt. Ze kunnen eventuele problemen mee helpen detecteren.
Frequentie en timing
De tijdsinvestering in het huiswerk wordt aangepast aan de leeftijd en de competenties van de leerlingen.
Er is een graduele opbouw in aanbod en timing.
De school biedt de mogelijkheid om op maandag, dinsdag en donderdag aan te sluiten bij de stille studie.
- Voor de leerlingen van L1, L2, L3 en L4 tot 16.30 uur
- Voor de leerlingen van L5 en L6 tot 17.00 uur
Om de rust te bewaren vragen we dat de kinderen de studie niet vroeger verlaten.
| Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | ||
| L1 | 20’ | x | x | x | ||
| L2 | 20’ | x | x | x | ||
| L3 | 30’ | x | x | x | ||
| L4 | 30’ | x | x | x | ||
| L5 | 50’ | x | x | x | x | x |
| L6 | 50’ | x | x | x | x | x |
Tijdens de klassikale ouderavond begin september zal iedere leerkracht meer info geven over het invullen en gebruik van de agenda voor zijn/haar klas.
Welk huiswerk krijgen de leerlingen
Het is de bedoeling dat het huiswerk uitdagend is en afgestemd op het niveau van de leerling. We houden rekening met hun individuele capaciteiten en zorgen voor een gezond evenwicht tussen werkdruk en vrije tijd.
Kinderen uit dezelfde klas kunnen een verschillend huiswerk krijgen. We streven naar een gelijkwaardige inspanning en huistaken die een haalbare kaart zijn voor elk kind.
Concreet betekent dit:
- Voor sterkere kinderen soms een meer uitdagende opdracht
- Voor kinderen met leermoeilijkheden een taak op maat (minder oefeningen, andere oefeningen, …)
Huistaken zijn steeds een inoefening van iets wat in de klas werd aangebracht.
Wat we van de kinderen verwachten
- De huistaken worden verzorgd, volledig en tijdig ingeleverd
- Hoe ouder de kinderen, hoe meer verantwoordelijkheid ze hebben in het maken en het plannen van huistaken
Wat als het huiswerk niet gemaakt is
Indien het huiswerk niet of onvolledig werd gemaakt (zonder geldige reden) moet het kind deze taak achteraf maken.
Vanaf L4 wordt dit gequoteerd op het rapport.
Wanneer het huiswerk herhaaldelijk niet wordt gemaakt zal dit aan de ouders gemeld worden.
